Profilom
English

Crossfit – kulcs a fizikai és pszichés jólléthez

Crossfit. Egy napjainkban feltörekvő fitnesz irányzat, vagy életmód? Minek köszönheti az elsöprő népszerűségét? Milyen tényezőkkel segít egyszerre elérni számunkra a sokszor hőn áhított fizikai és pszichés jóllétet? Cikkünkben az alábbi kérdésekre keressük a válaszokat.

A Crossfit egy olyan sajátos edzésrendszer, amely alapjaiban a funkcionális edzés eszköztárára (súlyemelés, gimnasztikai és állóképességi sportok) épít. Az irányzat kitalálója Greg Glassman, aki tizenéves korában tornászként kezdte sportpályafutását. Társaihoz képest nem ért el különösebben kiemelkedő eredményt, ezért arra a következtetésre jutott, hogy ha szeretne fizikailag fejlődni, nem elég, ha szimplán sportágspecifikus gyakorlatokkal edzi magát. A saját testsúlyos edzés mellett biciklizett és súlyemelésre járt. Az új edzési módszere segítségével szépen fokozatosan erősödött, míg a végén már a versenyeken is maga mögött tudhatta tornász társait. Glassman ezen tapasztalatára alapozva – tudniillik hogy a fizikumunk hatékony fejlesztése érdekében nem elég egy területen jónak lennünk – 2000-ben létrehozta az új edzésrendszert, amely akkora népszerűségnek örvend, hogy mára több mint 15000 hivatalos Crossfit-terem működik világszerte.

A Crossfit ideológiája, célja

A Crossfit célja a minél jobb általános felkészültség elérése.

A megfelelően összeállított edzésprogram segíti a sportolót abban, hogy bármilyen feladatot is kelljen végrehajtania, azt a lehető legmagasabb szinten tudja véghezvinni a saját fizikai állapotához mérten úgy, hogy az alábbi alapkészségek mindegyikét egyszerre fejlessze:

Szív- és érrendszeri állóképesség
Kitartás
Hajlékonyság
Erő
Robbanékonyság
Sebesség
Koordináció
Teljesítmény
Egyensúlyérzék
Pontosság

A fent felsorolt készségeket pedig több sportág segítségével lehet fejleszteni, mint például torna, futás, súlyemelés, magas intenzitású aerob munka.

A jól összeválogatott edzéstervnek köszönhetően egy Crossfit-órán hangsúly kerül a három legfontosabb területre, amelyek nélkülözhetetlenek ahhoz, hogy fizikailag valóban hatékony testmozgást vigyünk véghez. Ezek a területek az alábbiak:

Metabolikus rendszer felturbózása,
Zsírraktárak mobilizálása,
Erő- és állóképesség növelése.

A Crossfit lényege, hogy tisztán meghatározza a távolságokat, súlyokat, specifikus mozgásokat, időtartamot, ezáltal válik mérhetővé a teljesítmény és a készségek fejlődése.

A Crossfit pszichés hatása

Számos kutatás górcső alá vette már a testmozgás jótékony pszichés hatásait. Kimutatták, hogy a rendszeres testmozgás javítja a hangulati állapotot, fokozza a testtudatosságot és a növekvő fizikai kompetencia, valamint a tudatosabb testkép érzésén keresztül növeli az önértékelést.

Korábban már kifejtettük, hogy a Crossfit fizikai hatékonyságát tekintve miért emelkedik ki a többi sportág közül, de vajon mik azok a pszichés tényezők, amik csábítóvá teszik számunkra ezt az edzésformát?

Richard Ryan és Edward L. Deci nevéhez fűződő öndeterminációs elmélet kimondja, hogy az embernek három alapvető, vele született szükséglete van:
az autonómia,
a kompetencia és a
társas hovatartozás.

Eszerint belső motivációnk van arra, hogy önállóak legyünk, megéljük tevékenységeink területén a hatékonyság érzését, valamint hogy kapcsolatokat tudjunk kialakítani másokkal. Amikor ezek a szükségleteink teljesülnek, akkor vagyunk produktívak, motiváltak és boldogok. A Crossfit-sportolók ezt a három alapszükségletet élhetik meg az edzések során, hiszen a sportág

Biztosítja az autonómia érzését azáltal, hogy választási lehetőséget ad arra, hogy fizikai állapotunkhoz mérten végezzük a feladatokat.
Eredményesség érzését adja azáltal, hogy az edzés során mindig új készségeket tudunk elsajátítani, valamint érezhető edzésről edzésre a fokozódó teljesítőképesség, amiről rendszeres visszajelzést is kapunk.
Közösségi élményt nyújt, hiszen az edzések kisebb-nagyobb csoportokban zajlanak, akik biztatják, támogatják egymást.

Emellett a Crossfit-edzés biztosítja az állandó változatosságot is művelői számára azáltal, hogy minden nap más-más gyakorlatsort állítanak össze az edzők, ezáltal elkerülve azt, hogy hosszú távon unalmassá, kiszámíthatóvá váljanak számunkra az órák.

A fentiek alapján láthatjuk, hogy a Crossfit nem csupán egy edzésforma, amelynek a fizikumunkra gyakorolt kiemelkedő hatása van, hanem számos jótékony hatással bír a pszichénkre is: erősíti az autonómia, kompetencia, társas kötődés érzését, ezek révén pedig pozitívan hat a hangulatunkra és önértékelésünkre egyaránt.