Profilom
English

Ne olyan görcsösen

Ha a vassal játszol, a görcs benne van a pakliban – de megelőzhető.

A görcsnek és az izmok remegésének számos oka lehet, de a legjellemzőbb kiváltó ok az elektrolit-egyensúly felborulása, mely többnyire a nátrium, kálium, magnézium és kalcium hiányát jelenti. Az elektrolitok szükségesek az izomösszehúzódásokat irányító idegműködéshez. Ha ez az érzékeny egyensúly felborul, akkor az idegek nem tudnak megfelelően működni, és az izommozgást nem tudják irányítani. Ha nem jutnak el a jelek az idegeken keresztül, az agy már nem tudja uralni az izmokat. A kemény edzésnél, főleg az erősebb izzadással járó sportoknál sok elektrolitot vesztesz. A nagyobb melegben történő edzés a folyadékvesztéssel fokozza az elektrolitvesztést. Ez izomrángást, és végül kínzó, a legrosszabbkor jelentkező görcsöt okoz (ha ébredtél már a görcsölő vádlidra, akkor tudod, miről van szó). Akkor hogy nyerheted meg ezt a játszmát? Pótold az elektrolitokat sportitalokkal, banánnal vagy táplálékkiegészítőkkel. Ha rendszeresen görcsölsz, a kálium és a magnézium bevitele szinte mindig működő trükk. Továbbá figyelj oda a mindennapos kalcium és D-vitamin pótlásodra, illetve a sót is jobban fogod kívánni. Néhány esetben az elektrolithiány gyógyszerektől alakul ki, mint a vérnyomáscsökkentők, vagy az asztmára használt béta-blokkolók. Néhány koleszterincsökkentő (szatinok) is okozhatja a lábikra görcsölését – ami persze éjjel üt be. Az orvosod tudni fogja, hogy mely gyógyszerek járhatnak ilyen mellékhatásokkal, de ha kétségeid vannak, akkor egyeztess vele. Néha egyszerűen a gyógyszer megváltoztatása, vagy kálium és Q10 táplálékkiegészítő bevitele a megoldás. A másik bűnös a túlzott edzés lehet. Ha túl nagy az edzésvolumen vagy az edzés intenzitása, esetleg nem hagysz elég időt a regenerációra, a neuromuszkuláris fáradtság (az izmokat irányító idegpályák is túlterhelhetőek) miatt pedig sokkal könnyebben jelentkezik az izomrángás és a görcs is. Fontos, hogy úgy állítsd össze az edzéstervedet, hogy izomcsoportonként elegendő regenerációs időt hagyj. Továbbá kemény edzés mellett fontos a pihentető, minőségi alvás és a tápláló étrend. Egyél több olyan zöldséget, mint a kelkáposzta, spenót, melyek antioxidánsokban és fitotápanyagokban gazdagok.

(Forrás: http://www.muscleandfitness.hu/…/mo…/1400-ne-olyan-gorcsosen)