Bejelentkezés

Sport - de mikor?

Mikor sportoljak? A kérdés önmagában is vonzza a választ: bármikor, amikor csak időnk engedi! Sportoljunk az egészségért, sportoljunk a közérzetért, sportoljunk az eredményért, vagy ha éppen arra vágyunk, akkor sportoljunk a jó megjelenésért! A mozgás lételemünk, ugyanúgy fontos része mindennapjainknak, mint a munka, a baráti társaság, a kulturális élmények, utazások. Élményt nyújt, felszabadítja gátlásainkat és […]

Mikor sportoljak?
A kérdés önmagában is vonzza a választ: bármikor, amikor csak időnk engedi! Sportoljunk az egészségért, sportoljunk a közérzetért, sportoljunk az eredményért, vagy ha éppen arra vágyunk, akkor sportoljunk a jó megjelenésért! A mozgás lételemünk, ugyanúgy fontos része mindennapjainknak, mint a munka, a baráti társaság, a kulturális élmények, utazások. Élményt nyújt, felszabadítja gátlásainkat és mindemellett még egészséges is, de csak akkor, ha helyesen, átgondoltan fogunk bele az edzésfolyamatba.
Számos szabály létezik már ezzel kapcsolatban, melyeket a világ sportorvosi társaságai is aláírnak. Ilyenek vonatkoznak a különböző napszakokban végzett edzésekre is. Igazából nem a mikor számít, hanem a miért és a hogyan? Nézzük meg, mi jellemző a két szélsőséges időpontra, mire kell figyelnünk reggel, és mire az esti órákban?

Pacsirtáknak

A reggel sokak kedvenc időszaka. Olyankor még minden csendes, gyönyörűek a fények, és hihetetlen érzés, ahogy a test elkezd ébredezni, fokozatosan éri el az „üzemi hőfokot”. Próbáltál már a napkelte pillanataiban gyalogolni, kerékpározni? A fények erősödése mintegy szabályozza a szervezet éledését is, szépen vezetve bennünket a napi megszokott rutinunk felé. Elmondhatatlan belső élményt is jelent mindez. A korán végzett edzés hatásai egész nap érezhetőek, frissebben tudunk teljesíteni munkánkban, és egyáltalán nem igaz az, hogy csak fáradtabbak leszünk. De ez csak azokra érvényes, akik képesek egyáltalán felébredni, és megmozdulni reggel. Aki nem reggeli típus, nehezen „indul be”, úgy kell kimásznia az ágyból, az ne erőltesse ezt az időszakot! Különbözőek vagyunk, a bioritmusunk nagyban meghatározza azt is, hogy mikor vagyunk képesek eredményesen edzeni. Azért egy próbát mindenképp megér! Komoly önbizalmat ad már maga a tudat is, hogy mikor mások még kávét szürcsölgetve próbálnak ráhangolódni a napra, mi már valamit letettünk az asztalra, és koffein nélkül is frissek vagyunk.

A legfontosabb a korai időpontnál a fokozatosság. Az izmok még merevek, az ízületekben időbe telik mire megfelelő „kenőanyag” termelődik, és a szív-és érrendszer is lassabban veszi fel a ritmust. Ezért ilyenkor az első 20 percben kerüljük a futást, szökelléseket, a túl intenzív mozgásformákat, valamint a nyújtó gyakorlatokat is ez az idő után kezdjük csak el. Testünk nehezen kezdi a napot, de aztán egész nap élvezhetjük az elvégzett munka, a megemelkedett alapanyagcsere hatásait.

Bagoly-típusúaknak

Este túl vagyunk az egész napos pörgésen, végül is megfeleltünk a főnöknek, a suliban vagy jól sikerült a családi vacsora. Jól esne egy pohár ital a tv előtt. Viszont a felgyülemlett feszültséget máshogy is le lehet vezetni. Stressz közben adrenalin termelődik, ami korábbi korszakainkban abban segített, hogy elmenekülhessünk vadállatoktól, ellenségeinktől. Manapság ritkán menekülünk, viszont ettől az anyagtól meg kell szabadulnunk, mert különben károsíthatja szívünket. Edzéssel ez is lehetséges!

Ebben az időszakban fordított a helyzet, mint reggel. Melegítenünk most is kell, de rövidebb idő is elegendő. Viszont a levezetésre sokkal jobban kell figyelnünk, hiszen a kései edzés után magasan hagyott pulzusszám, a készenléti állapotban maradt szervezet aludni sem fog tudni egykönnyen. Márpedig az alvás fittségünk egyik legfontosabb meghatározója! Az intenzitás mértékétől függően fejezzük be az edzést 5-15 perc sétával, majd pedig nyújtással.

(Forrás: https://wellandfit.hu/mozgas/2006-11/sport_8211_de_mikor/)